Sprawdź naszą
ofertę

Spoinowanie kostki brukowej. Czym wypełnić szczeliny między kostką?

Kostka brukowa to od lat jeden z popularniejszych materiałów wykończeniowych, głównie w przypadku podjazdów, chodników, czy alejek ogrodowych. Jest trwała, stosunkowo niedroga a prawidłowo położona ma również duże walory estetyczne  – można z niej tworzyć ciekawe wizualnie wzory i mozaiki. Jednak nieodłącznym elementem nawierzchni wykonanej z kostki brukowej jest jej spoiwo. Dlaczego spoinowanie kostki brukowej jest tak ważne? Czym wypełnić szczeliny między kostką brukową, aby utrzymać nie tylko ładny wygląd, ale też wysoką funkcjonalność nawierzchni? Na te i kilka innych pytań odpowiemy w dalszej części tego artykułu. Nasi doświadczeni w fachu budowlanym specjaliści zebrali dla Ciebie garść praktycznych porad, dzięki którym spoinowanie kostki brukowej nie będzie miało przed Tobą tajemnic.  

Funkcje  i rola spoinowania kostki brukowej

Na początku skupmy się na tym, dlaczego spoinowanie kostki brukowej jest takie ważne. Spoiwo między kostką brukową pełni bowiem określone role i funkcje. Jak sama nazwa wskazuje, sprawia, że całość nawierzchni stanowi jedność – łączy ze sobą wszystkie jej elementy, dzięki czemu powierzchnia jest stabilna i równa. Ma to szczególne znaczenie w przypadku tak drobnych elementów, jakimi niewątpliwie są kamienie kostki brukowej. Dodatkowo, ze względu na fakt, iż kostka brukowa jest materiałem naturalnym, to podlega pewnym podstawowym prawom fizyki, tj: pęcznieje od nadmiaru wody, zmniejsza nieco swoją objętość w czasach suszy, jest podatna na mikro odkształcenia, które są wynikiem naturalnych procesów. Z tego też względu, jej elementy nie mogą być układane idealnie i ściśle przylegając do siebie. Właśnie dlatego szczeliny między kostką brukową należy wypełnić. Zapobiegnie to jej przemieszczaniu się i ustabilizuje podłoże. Dodatkowo spoinowanie kostki brukowej jeszcze bardziej uatrakcyjnia wygląd całej nawierzchni i pełni także funkcje dekoracyjne – to tak przy okazji.

Czym wypełnić szczeliny między kostką brukową?

Równie ważny jest sposób spoinowania kostki brukowej. Aby proces przebiegał sprawnie, ale przede wszystkim, aby był skuteczny, należy zwrócić uwagę na to, czym wypełnić szczeliny między kostką brukową. Możemy użyć do tego różnych materiałów, metod jest kilka, ale którą metodę spoinowania kostki wybrać? Otóż sposób szczelinowania kostki brukowej powinien być ściśle dobrany do metody, w oparciu o którą została wykonana sama nawierzchnia. Jeżeli nasza nawierzchnia została położona na materiale elastycznym, takim jak kruszywo, to również samo spoinowanie kostki brukowej powinno odbywać się przy użyciu materiałów elastycznych, takich, które pozwolą całej powierzchni „pracować”. I analogicznie – w przypadku, gdy kostka brukowa położona została na podbudowie sztywnej, wykonanej z materiału nieprzepuszczającego wody, jakim najczęściej jest beton –  spoinowanie kostki powinno odbywać się przy użyciu materiałów równie sztywnych. 

Zatem, czym wypełnić szczeliny między kostką brukową? Do spoiw elastycznych i przepuszczalnych zaliczamy wszelkiego rodzaju kruszywa naturalne, bardzo często piasek lub specjalną żywicę. Spoiwa sztywne natomiast, to takie, które całkowicie nie przepuszczają wody. Wykonane zostały najczęściej na bazie cementu i głównie wykorzystywane są raczej w przypadku nawierzchni stropowych. W przypadku wszelkiego rodzaju tarasów i chodników zarówno samo spoinowanie kostki brukowej, jak i technika jej wykonania, powinny opierać się na metodzie elastycznej i przepuszczającej wodę – zapobiega to gromadzeniu się kałuż na nawierzchni i nie zaburza naturalnego obiegu wody w środowisku.

Najbardziej popularna metoda spoinowania kostki brukowej

Jedną z najpowszechniejszych i najchętniej stosowanych metod jest spoinowanie kostki brukowej piaskiem. Ma to swoje uzasadnione przyczyny: piasek jest materiałem stosunkowo niedrogim, łatwo dostępnym i prostym w użyciu. Jest przy tym substancją naturalną, doskonale filtruje wodę a sam proces wypełniania szczelin w kostce jest szybki i łatwy, oraz nie wymaga szczególnej dokładności i precyzji – nie musimy martwić się, że rozsypany przypadkiem piasek zniszczy, czy zabrudzi powierzchnię kostki – prędzej czy później wróci w preferowane miejsce, czyli do szczeliny. Wydawać by się mogło zatem, że spoinowanie kostki brukowej piaskiem to metoda idealna, w  rzeczywistości jednak ma ona kilka podstawowych wad. Przede wszystkim tę metodę spoinowania kostki brukowej należy cyklicznie i systematycznie powtarzać, gdyż jest ona stosunkowo nietrwała. W wyniku naturalnych procesów piasek stale zmniejsza swoją objętość – ubija się pod naporem gromadzonej wilgoci, a w czasie suchym może być wydmuchiwany przez wiatr. Spoinowanie kostki brukowej piaskiem nie pozwala także na jej czyszczenie myjką ciśnieniową – z oczywistych względów to, naturalne spoiwo zostaje podczas takich zabiegów wypłukane. Dodatkowo piasek stanowi podłoże do rozwoju roślinności, czy też nazywając to wprost – chwastów. Jeśli więc masz wystarczająco dość pielenia ogrodu i nie chcesz dodatkowo plewić podjazdu czy alejek na swej posesji, to raczej nie decyduj się na tę opcję.

Alternatywne metody spoinowania kostki brukowej

Chcąc uniknąć problemów, jakie może nieść ze sobą spoinowanie kostki brukowej piaskiem, możesz zdecydować się na spoiwo cementowe, ale jak już wspominaliśmy, nie jest to najlepsze rozwiązanie w przypadku powierzchni naziemnych i płaskich. Na szczęście jest alternatywa – możesz wypełnić szczeliny między kostką brukową fugą na bazie naturalnej żywicy. Takie spoiwo jest trwalsze, łatwiejsze w utrzymaniu czystości, nie wymaga tak częstego uzupełniania i jest odporne na wiele czynników, z którymi piasek sobie nie radzi. Najważniejsze jednak, że ten sposób spoinowania kostki brukowej jest elastyczny i charakteryzuje się wysoką przepuszczalnością wody przy czym, jednocześnie ogranicza rozwój roślinności w szczelinach. Jest to więc rozwiązanie nie tylko wygodne i nowoczesne, ale także  – w szerszej perspektywie czasowej bardzo ekonomiczne. Pozwala Ci także zaoszczędzić czas, a ze względu na wiele kolorów dostępnych fug – na uatrakcyjnienie wyglądu samej nawierzchni.